(Libération)
Cēsu
koncertzālē mūs sagaida ļoti īpašs notikums, pasaulē pazīstamākā
sitaminstrumentu ansambļa “Les Percussions des Strasbourg” koncerts kopā
ar latviešu soprānu Viktoriju Pakalnieci.
“Les
Percussions des Strasbourg” ir fenomenāla, patiesi unikāla vienība,
kuras tapšanā klāt stāvējuši visnozīmīgākie 20. gs. avangarda pārstāvji –
Pjērs Bulēzs, Olivjē Mesiāns, Karlheincs Štokhauzens, Edgars Varēzs,
Jannis Ksenakis un vēl citi. Vairāk nekā pusgadsimtu šī vienība
rosinājusi skaņu meklējumus un sitaminstrumentu mūzikas uzplaukumu. Nav
pārspīlēts viņus saukt par īsteniem mūikas inovatoriem. “Les Percussions
des Strasbourg” uzstājušies Berlīnē, Osakā, Donauešingenē, Atēnās,
Ņujorkā, Monreālā un citviet pasaulē.
Soprāns
Viktorija Pakalniece jau vairākkārt sevi apliecinājusi laikmetīgās
mūzikas tulkojumos ar augstas raudzes sniegumu un nevainojamu
profesionalitāti.
Vācu
komponista Tomasa Hummela inspirētajā programmā dzirdēsim trīs Baltijas
komponistu darbus – Vikints Baltaks, Helēna Tulve un Gundega Šmite
pārstāvēs lietuviešu, igauņu un latviešu skaņu pasaules līdzās Hummela
un amerikāņu skaņraža Sidnija Korbeta mūzikai.
Helēna
Tulve ārzemju medijos cildināta kā “pamatoti viena no mūslaiku
Igaunijas iedvesmojošākajām komponistēm” (I Care If You Listen), viņas
mūzikā “valda introspektīva, teju meditatīva noskaņa, faktūras un
harmonijas ir skaisti iztēlotas.” (The Guardian)
Tulve
savā skaņdarbā apcer cilvēkam būtiskus jautājumus – kā domas es domāju?
kāpēc domāt ir būtiski? vai domas ietekmē realitāti? kā attīrīt prātu?
kāpēc vientulība ir tik smaga? – tos vispārinot caur jūras un sāls
tēliem.
Gundegas Šmites “skaņu pasaulē intelektuālie un
intuitīvie risinājumi realizējas suģestējošā līdzsvarā.
Komponistes partitūras ir smalku faktūru un detaļu audekls.”
(skani.lv)
“Četrās nakts dziesmās” Šmite vērš klausītāja uzmanību uz
kara bezdibeņiem, mūzikā liekot Frederiko Garsijas Lorkas, Knuta
Skujenieka un Eiripīda tekstus – to autoru pierakstīto, kas paši
pieredzējuši karu vai autoritāru režīmu sekas.
Vīkints
Baltaks ir lietuviešu komponists, kura darbi izcilu interpretu sniegumā
spoži izskan nozīmīgākajās Rietumeiropas koncertvietās. Baltaks “ir
sevišķi apdāvināts; viņš precīzi zina, ko vēlas, pa ko mūzikā spēj
atbildēt – un viņš nepakļaujas nekādām konvencijām.” (Neue Musikzeitung)
Amerikāņu
komponists Sidnijs Korbets raksta mūziku, kurā sensuāls lirisms
apvienots ar ritmisku sarežģītību, vielu skaņdarbiem viņš smeļ no
muzikāliem un ārpusmuzikāliem avotiem – literatūras, mākslas,
kompozīcijās viņš izvētī filozofiskus un teoloģiskus jautājumus, un
šoreiz ir pievērsies Česlava Miloša dzejai.
Vācu
komponists Tomass Hummels ir diplomēts ķīmiķis un komponists.
Asimetrija, kontrasti un dzīvās skanējuma salāgošana ar apskaņotiem
mūzikas instrumentiem ir tikai daļa no Hummela radošajām interesēm. Viņš
šoreiz pievērsies krievu dzejnieka, disidenta un mācītāja Pāvela
Adelgeima tekstam.
Šī programma izskanēs divreiz – koncertos Manheimā un Cēsīs.
Koncerta norisi atbalsta Gētes institūts Rīgā un Cēsu koncertzāle.
"Les Percussions de Strasbourg" atbalsta Ministère de la Culture et de la Communication / DRAC Grand Est, Région Grand Est and Ville de Strasbourg
_________________________________________________________________________
Par festivālu:
Kopš
2021. gada trīs Baltijas valstu Komponistu savienības organizē
festivālu “Baltijas Mūzikas dienas”. Ik gadu festivāls notiek citā
Baltijas valstī. Pirmo festivālu tiešsaistes formātā organizēja
Igaunijas Komponistu savienība. Otrā festivāla mājvieta bija 2022. gada
Eiropas kultūras galvaspilsēta Kauņa, bet 2023. gadā “Baltijas mūzikas
dienas” noritēs no 18. līdz 31. martam Cēsīs un Rīgā, Latvijā. Festivālā
ir plānoti deviņi koncerti, tostarp LNSO koncerts koncertzālē “Cēsis”,
Valsts kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” koncerts Lielajā ģildē un
Latvijas Radio kora koncerts Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.
Kā
īpašs notikums jāizceļ pasaulslavenā franču sitaminstrumentu ansambļa
“Les Percussions de Strasbourg” koncerts 19. martā koncertzālē “Cēsis”.
Festivāla ietvaros izskanēs vienpadsmit latviešu komponistu rakstītu
darbu pirmatskaņojumi.
Šī gada festivāla virstēma ir “Nepanesamais esības vieglums”.
To
esam aizņēmušies no čehu/franču rakstnieka Milana Kunderas slavenākā
darba nosaukuma. Mēs pie šīs idejas nonācām kara sākumā. Kara, kurš
diemžēl vēl aizvien nav beidzies. Kara, kurš ir iesūcies mūsu ikdienā,
mūsu zemapziņā, kara, kurš liek mums līdzjūtībā sarauties un palīdzēt,
cik iespējams.
“Jo
nav nekā smagāka par līdzjūtību. Pat paša sāpes nav tik smagas kā
sāpes, ko cilvēks izjūt kopā ar kādu, kāda sāpes, ko pastiprina iztēle
un paildzina simts atbalsis.”*
Par
spīti karam un līdzjūtībai, dzīve un mūzika turpina notikt, darot mūs
jūtīgus un laimīgus. Tas ir neizturami smagi un viegli vienlaicīgi. Arī
jaundarbu autoriem esam lūguši savos skaņdarbos reflektēt par to, vai
smagums patiesi ir briesmīgs, bet vieglums – brīnišķīgs? Vai vieglums ir
pozitīvs, bet smagums – negatīvs? Pagaidām skaidrs ir tikai tas, ka
smaguma un viegluma pretstats ir noslēpumainākais un daudzzīmīgākais no
visiem pretstatiem.
Nāciet to saklausīt kopā ar mums!
*Milans Kundera, “Nepanesamais esības vieglums”, 1984.
______________________________________
Biļetes nopērkamas Biļešu paradīzes tīklā un www.bilesuparadize.lv
Festivālu
atbalsta: VKKF, Gētes Institūts, Baltic Contemporary Music Network:
Igaunijas Komponistu savienība, Lietuvas Komponistu savienība,
koncertzāle "Cēsis", Rīgas doms, JVLMA, Latvijas Koncerti, Rīgas
Latviešu biedrība, Latvijas Radio 3 Klasika